Dragon Age post mortem

Tegnap lezártuk a Dragon Age játékot, amit az irodában meséltem négy kollégának. Igazi állatorvosi lóként bukott el a kampány, gondoltam összeszedem a tüneteket. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a Dragon Age: Origins történetét mesélem le nekik, kéthetente esténként 3-4 órás alkalmak során. Három okból választottam ezt a játékot: a Dragon Age: Inquisition megjelenése előtt voltunk, hype volt a levegőben; egyszerű szabályrendszere van; sok vizuális anyagot tudok használni a wikiről, youtuberól a mesélés során. Mint később kiderült, az utolsó ok volt az egyetlen, ami beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

A DA:I nekem személy szerint rettentő nagy csalódás volt. Az egy dolog, hogy a történet sem volt annyira letaglózó és eredeti, mint az első (és bizonyos mértékig második) részé, de a játékmechanizmus és a látványvilág rettentőre sikeredett. A játékmechnizmus alatt értem a rengeteg gyűjtögetnivalót, az irgalmatlan mennyiségű, nem túlzottan érdekes, egy kaptafára készült küldetéseket, míg a látványvilág amennyire szép és érdekes egy concept art albumban, annyira bénán rajzfilmszerű volt a monitoron. Tegyük azt is hozzá, hogy rettentő hosszúra sikeredett a kampány az irodában. Amellett, hogy nagyjából havonta 1,5 alkalommal játszottunk, kihagytuk az orzamari történetszálat, a dalish küldetés előtt és a torony, az ütközet és a haveni út után eljött a nyár és egy játékos belefáradt, egy pedig elment Berlinbe dolgozni. A lentiekkel együtt aztán inkább lezártuk a történetet. 

A szabályrendszer volt a következő nagy csalódás, bár ehhez kellettek a játékosok is. Ugye a négy játékosból egy srác volt, aki kellően átlátta, gyorsan megtanulta a rendszert, varázslóként utánaolvasott a varázslatoknak, talenteknek. A másik három játékosnak nagyjából én csináltam meg a karakterét, és aztán minden egyes játékalkalommal újra el kellett magyarázni egy jártasságpróbát vagy  harci dobást. Hogy a DA:O fejlődési ütemével csináljuk a játékot, viszonylag gyakran léptek szintet, de sokat elmond a játékosok hozzáállásáról, hogy a másik varázsló karakter hatodik szinten is a harmadik szinten összeválogatott varázslatait nézegette a karakterlapon, majd inkább arcane lance támadásokat használt a kevés harcban. Egyébként viszonylag hamar csalódtak a rendszerben, mikor 3-4. szint környékén egy három fővel szembeni harcot játszottunk másfél órán keresztül, az nagyon kiábrándító volt: a sok páncél és életerő pont miatt magasabb szinten méginkább rétestésztává nyúltak a harcok és gyakorlatilag alig jelentettek kockázatot a karakterekre nézve. Miközben egyébként a játék alapszabályait, egyszerűségét szeretem, valahogy a magasabb szintű játék nincs jól kitalálva, rendkívül lassúvá, nehézkessé és unalmassá válnak az összecsapások.

Végül a harmadik szempontot fejteném ki, ami viszont feltűnően jól bevált. Egyrészt imádták a játékosok a youtuberól lejátszott, egy-egy jelenetet vagy szörnyeteget bemutató videót, rengeteg játékbeli és egyéb concept rajzot tudtam használni a meséléshez, a wikia oldalon a questek és NPC-k leírása pedig igazi aranybánya készüléshez. Persze át kell rendesen dolgozni (tömöríteni, sidequestek közül válogatni, varázstárgyak és csapdák mechanikáját átszámolni), de annyi anyag van fent, döntési lehetőségekkel, a világ hátterét bemutató Codex bejegyzésekkel, hogy simán használható kiegészítőnek. Sokat segített egyébként még a World of Thedas is, aminek a második kötetét nemrég hozta a posta: gyönyörű illusztrációk és gyakorlatilag végtelen részletességű leírások, fluff.

Összefoglalva tehát a problémák és lehetséges megoldásuk:

  • Játékosokkal az elvárások tisztázása – rá kell szánni egy alkalmat, túl a karaktergeneráláson
  • Laza hozzáállás a játékhoz – van, aki nem akarja annyira komolyan venni, ehhez igazodni kell mesélőként
  • Lomha szabályrendszer – a tweakelésen túl narratív rendszerek megfontolása (pl. Trail of Cthulhu)
  • Epikus kampány(hossz) – mindenképpen felejtős, helyette epizódszerű, rövidebb történetek kellenek

 

Advertisements

What do you think?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s