Kocsmajáték: 21 zsoldos

Néha érdemes egy kicsit könnyedebbre venni a hangulatot az asztal körül, kitekinteni a szerepjátékból és a játékosok agyát másként megdolgozni. Egy ilyen lehetőség, ha a karaktereik által elvégzett cselekedeteket, jelen esetben egy kocsmai kockajátékot ők maguk játszhatnak végig. Tamáska Zoltán könyvéből (Kockajátékok szabályai) indultam ki és dolgoztam ki az alábbi, egyszerű, szerepjáték során is használható játékot, aminek az egyszerű “21 zsoldos” nevet adtam, alapja pedig a Black Jack, vagy huszonegyezés. A szabályok kidolgozásakor egy olyan pörgős, egyszűen megtanulható, izgalmas játékot akartam készíteni, ami nem visz el 5-10 percnél többet, ugyanakkor izgalmassá tehet egy fogadóban töltött estét.

dice-cng2646572

A játék célja, hogy hatoldalú dobókockákkal 21-et vagy ahhoz minél közelebbi, de nem nagyobb értéket dobjon a játékos! Hogyha két vagy több játékos ugyanolyan közel dobott a 21-hez, akkor az nyer, amelyikük több kockával dobta ki az értéket. Hogyha ebben a tekintetben is azonos az eredmény, akkor egyenlő arányban osztoznak a téten (az osztásból maradt érméket bent hagyva a következő körre). A kocsmában rendszerint legalább 3-4 játékos, de akár 6-8 is játszhatja, mindenki a saját hatoldalú dobókockáival. 

A gyors és pörgős szerencsejátékban három kockával kell dobni és kilenc ezüstöt betenni a tétnek. Természetesen a szegények rézben, a nagyon gazdagok aranyban is játszhatnak! Miután mindenki dobott (nyíltan!), akkor mindenki bejelenti, hogy passzol vagy emel. Előbbi esetben nincs teendője, utóbbi esetben újabb három ezüstöt (rezet, aranyat) tesz be, majd egy kockával dobb a többi mellé. Ezt addig ismétlik, amíg mindenki passzot mond, azaz eldől, hogy ki nyerte a kört. Természetesen akinek a dobott kockák értéke meghaladja a 21-et (tehát legalább 22), az kiesett a körből (minden dobott kockát számolni kell). Abban az esetben, ha mindenki kiesne a körből, akkor új kör kezdődik a tétet a bankban tartva és így növelve a kör nyereményét.

Természetesen a szerepjátékban a karakter játékbeli tudása is befolyásolhatja az eredményt, így DnD5e-ben a következő szabályokkal játszhatunk. A játékos a kockadobások után, mielőtt passzolna, de körönként legfeljebb egyszer tehet kockajáték-képzettség próbát (tool proficiency: dice set, PHB 154), a siker mértékétől függően megváltoztatva egy kocka értékét:  DC15-nél 1-el is, DC20-nál akár 2-el is, tetszőleges irányba. Hamisan játszva (Sleight of Hand jártassággal, PHB 177) egy kockát tetszőleges oldalára fordíthat a karakter (a célszám a játékosok legmagasabb passzív észlelés értéke (passive perception), természetesen a sajátját nem számítva). Fontos, hogy míg a kockajáték próbát a játékbeli dobás után, addig a hamis kockázás próbát a játékbeli dobás előtt kell dobni.

Hogyha bárki elfelejtené, hogy mekkora tétért megy épp az adott körben a játék, akkor egyszerű azt kiszámolni: kockák száma az asztalon szorozva hárommal. A mesélő jegyezze fel, ha vannak előző körökből fennmaradt összegek, maradékok.

Advertisements

What do you think?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s