Lord of the Rings LCG

Újra elővettem ezt a remek játékot. A gyűjtemény már hatalmas, így egy kicsit nyomasztó volt, hogy az új kártyákkal ismerkedni kellene, de ezt hamar sikerült megugrani. Mielőtt belekezdenék egy, a kalandokat bemutató sorozatba, leírom pár pontban, hogy mik a játék előnyei és hátrányai, hátha kedvet kaptok hozzá. A kötelező alapadatok: a Fantasy Flight Games kiadó játéka, mely 2011-ben indult útjára. A kooperatív játékban 1-4 játékos vesz részt: mindenki a saját pakliját rakja össze, amikkel közösen szállnak szembe az Ellenség paklijával. Az alapdobozon túl többféle kiegészítő is tartozik játékhoz, melyekben fix kártyalapokat (Ellenséges és Szövetséges) kapunk. A kiegészítőket ciklusokban adja ki az FFG, melyek történetileg és tematikusan is egységeket alkotnak. Amibe belekezdtem, az a Númenor örökösei címet viseli (Heirs of Númenor) és nagyjából Gondor köré szerveződik. Persze vannak a könyvek történetét feldolgozó kiegészítők (ezeket Sagának nevezi a játék) és kisebb önálló kiegészítők is (pl. a GenConra készülők vagy a Rémálom kiadások, amik a meglévő Ellenség-paklikat nehezítik tovább).

A szabályok nagyon elegánsan illeszkednek a tolkieni hangulatba. A játékosok mindegyike három (esetleg kevesebb) hőst irányít, akik különböző küldetéseket hajtanak végre. Szövetségesek, események és “csatolmányok” (felszerelések, címek, dalok) segítik őket kalandjaik során. Az Ellenség paklijában ellenfeleket, árulás-lapokat és helyszíneket találunk, melyek a játék különböző fázisaiban nehezítik meg a játékosok dolgát. Hét fázisból áll egyébként egy kör:

  1. Erőforrás-fázis: a játékosok lapot húznak és kapnak erőforrás pontot (resource token)
  2. Tervezés fázis: szövetséges és csatolmány lapok lejátszása, melyeknek erőforrás-pont költsége van
  3. Küldetés fázis: a hősök kalandozásai és az Ellenség tevékenysége (lapot húzunk az Ellenség pakliból)
  4. Utazás fázis: az Ellenség pakli helyszínei közül mindig egyet lehet bejárni, ha sikerült, ebben a fázisban lehet új helyszínre menni
  5. Találkozás fázis: az ellenfelekkel való találkozások sora; hogy az adott ellenfél támad-e, az a Fenyegetettség-szinttől (Threat level) függ; hogyha utóbbi a játék során a játékosnál eléri az 50-et, akkor a játékos kiesik a játékból
  6. Harc fázis: először az ellenfelek támadnak (támadásukat homály-hatások erősítik), a Szövetségesek védekeznek, majd a túlélő és még aktív szövetségesek visszatámadnak
  7. Frissítés fázis: a lapok visszaállítása cselekvőképes állapotba, a Fenyegetettségi szint növelése egy szinttel és az első játékost jelölő token tovább-adása

A fentiek adta keretbe illeszkedik minden lap a maga kis apró lehetőségeivel és korlátaival. Rengeteg lap van, amely egymást segíti, amiből következik, hogy – más hasonló játékokhoz hasonlóan – a játékosok paklijának összeállítása önmagában nagyon jó szórakozás, igazi kihívás. Élmény felfedezni a “kombókat”, meg persze lehet törekedni arra is, hogy “hangulatában illeszkedő”, korhű paklit rakjon össze az ember. 

Miért szeretem ezt a játékot?

  • Tematika: izgalmas, hangulatos, fordulatos küldetések, melyeket a szabályok gyönyörűen támogatnak. Tegyük még mindehhez hozzá, hogy rengeteg idézet szerepel a könyvekből a lapokon!
  • Változatosság: ugyanazt a küldetést is újra lehet játszani különböző paklikkal, de maguk a küldetések is nagyon eltérőek nehézségüket, hangulatukat és sokszor mechanizmusaikat tekintve is.
  • Grafika: mindegyik lap saját képet kapott és bár a keret és leírás sok helyet elvesz, így is érvényesülnek a rajzok.
  • Középfölde: a történetek és a szereplők kiválóan megismerhetőek a játékból, amit pedig a LOTR LCG tervezői tettek hozzá, az is nagyon jól illik hozzá (ld.: hogyan alkossunk meg harcos tünde hölgyeket).
  • Kooperatív játékmód: az egy dolog, hogy egyedül is lehet játszani (akár két “kézzel” is), de amikor 3-4-en van lehetőségünk tényleg összedolgozva játszani, az minden játékok legjobbika.

Mi az, ami bizony nem jó?

  • Nehézség: nagyon kemény egyik-másik küldetés, és az átlagos nehézség is jóval magasabb, mint ami kényelmes. Kell a kitartás és a frusztráció-tűrés a játékhoz, ami a játék típusából (pakliépítés) jön jellemzően, és szerencsére orvosolták valamelyest a fejlesztők azzal, hogy minden küldetésből kivehetünk néhány megadott lapot, amivel könnyebbé válik az (így sem lesz sétagalopp).
  • Kombók szükségessége: a különféle küldetések különböző megoldást igényelnek, nincsa igazán univerzális pakli. Ez annyiban rontja a hangulatot, hogy bizony egy összefüggő történetsornál is változtatni kell a hősök összeállításán.
  • Időigény: maga a pakliépítés bizony időt igényel. Hogyha már megvan, akkor az asztal felrakása gyorsan megy, majd utána maga a játék is. Természetesen vannak hosszabb (80-90 perces) és rövidebb (30-40 perc) küldetések is, bár ezek a lapok járásától függően elég széles skálán változhatnak. Nem ritka, hogy a nehézségből is következően, az ember már az első 5-10 percben feladja, hogy inkább újat kezdjen és így legyen esélye.
  • Költségek: bizony a játék nem olcsó. Az alapdoboz még hagyján, de a havi 3-5000 forint simán benne van, ha a drágább nagyobb kiegészítőket és a kártyavédőket is hozzászámoljuk.

Reklámok

What do you think?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s