D&D háziszabályok 1.

Ahogy egyre többet játszunk DnD5e-t, úgy érezzük egyre többen az asztalnál a HP rendszer furcsaságait. Valahogy hiába változik az ellenfelek kihívás értéke, a harcok monotonok, kevés taktikai lehetőséget kínálnak, hacsak nem teszek bele mesélőként extra adag előkészületet és nem találok ki gondosan olyan környezeti jellemzőket, amitől érdekesebbé válik (pl. derékig érő vízben való harc, időnyomás a harcban). A tegnapi beszélgetés után realizáltuk, hogy ennek fő oka a HP rendszer bináris jellege: vagy teljes értékű harcosok a résztvevők, vagy pedig ájultan fekszenek, köztes lépés nincs. Már 1 HP is elég ahhoz, hogy valaki talpra álljon és minden további nélkül harcoljon.

Larry Elmore - 070 - Avalyne The Life Giver (1)

A fenti problémára a DMG nem kínál igazi megoldást, hiszen a lassú gyógyulás, a hátramaradó sérülések egyike sem befolyásolja jelentősen az aktuális harcot vagy a harchoz való hozzáállást. (Előbbi persze hangyányit óvatosabbá teszi a résztvevő feleket, de az nem sok.) Adja magát a megoldás, árnyalni kell a HP veszteséget, de persze úgy, hogy megtartjuk az 5e egyszerűségét. Használjuk hát ki a rugalmasságát!

A HP jellegéből adódóan kétféle megközelítést alkalmazhatunk, az egyik, ha fix értékekhez kötünk korlátokat, a másik, ha relatív értékeket használunk. Előbbire példa, ha azt mondjuk 10 HP alatt csökkennek a lény képességei. Igen ám, de ugye mi van azokkal a kreatúrákkal, amiknek nincs is 10 HP-juk összesen? Bevezethetünk kivételt és azt mondhatjuk, ez csak azokra vonatkozik, akinek legalább 20 HP-ja van. Így van két szintünk: a teljes harcképesség és a halálközeli (sérült) állapot. A második megközelítésben relatív szintet, vagy akár szinteket határozunk meg: a HP felét és mondjuk negyedét vagy ötödét. (Talán a negyedet könnyebb számolni.) Itt mindjárt három szintet kapunk: teljes értékű karakter, valamelyest sérült és komolyan sérült. Ráadásul ez az irány nagyon sok és kevés HP-val rendelkező lényeknél is működik. Maradjunk tehát annál, hogyha a lény aktuális HP-ja kevesebb, mint a fele, akkor valami történik, illetve ha kevesebb mint a negyede, akkor még egy szintnyi hátráltató tényezőt kap.

Ami a helyzetet megkavarhatja, az az ideiglenes HP. A rendszer egyszerűségénél maradva azt az irányt látom üdvösnek, hogy az ideiglenes HP nem az alap számítást befolyásolja, hanem az aktuális HP értékét határozza csak meg.

Mit befolyásolhat? Itt ugye azokat a harcban előkerülő dolgokat érdemes átnézni, amik a karakterekre és a szóba jöhető ellenfeleikre egyaránt érvényesek. Jó kiindulási alap a kimerültség-szintekhez kapcsolt hátráltató tényezők. A lista:

  • Mozgási sebesség
  • Tulajdonság, támadás és mentődobások
  • A használható cselekvéstípusok: normál akció, reakció, bónusz akció, amiből mindenkinek egy-egy van egy harci körben. Fontos, hogy a szörnyetegeknek (Monsters Manual) nincsen általában bónusz cselekedete, csak normál és reakció képességei.
  • Sebzés, legyen szó fegyveres vagy mágikus sebzésről

Fentiek közül van néhány, ami csak harcban fogja befolyásolni a karaktert, meg vannak azok, amik harcon kívül is hátrányt jelentenek. Innentől kezdve erősen bejön az ízlés kérdése, mi az, amit hangulatosnak, fantáziadúsnak találunk.

Az én javaslatom: fél HP alatt a lény minden mozgási sebessége 10 lábbal csökken. Ez ugye megkönnyíti a menekülést annak, aki a harcban jobban áll, illetve az üldözését az ilyen szinten megsérült karakternek. A harcon túl is van hatása, így nagyobb léptékű történéseknél is szerepet kap. Negyed HP alatt a lény minden támadó és tulajdonság-dobása hátrányt szenved. Ez elég szigorúnak tűnhet, de talán abba az irányba tereli a résztvevő feleket, hogy hamarabb felmerüljön bennük a “megadjuk magunkat” gondolata, ami általában történet és realitás szempontjából is jobban működik. Nem veszi ki a hősies jelleget a játékból, de mégis érdekesebbé, izgalmasabbá teheti a játékot.

Advertisements

What do you think?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s