A Birodalom Bajnoka

Nagyon vártam a játékot, elsősorban a gyönyörű grafikai elemek fogtak meg a Facebookos hírek kapcsán. Egy játék után írom az alábbi kritikát, amit nagyon jól kiegészít Szekeres Feri írása a Boardgamegeek.com-on. Nem térek ki a játék szabályaira, inkább a benyomásaimra és javítási lehetőségekre fogok kitérni, az írás végén ajánlást is írva. Sok pozitívum és pár negatívum mellett egyébként a játékot jó szívvel ajánlom 8-14 közötti srácoknak és olyan családoknak, ahol ezeket a lurkókat kell lekötni, úgy érzem, nekik igazán telitalálat a játék.

birodalom4

A játék számomra legnagyobb pozitívuma a hangulata. Erősek a sztori elemek, amik nekem nagyon fontosak (Mice & Mystics, Eldritch Horror, meg egyáltalán, szerepjáték). Amikor először olvastam a szabálykönyvet, nekem is egyértelműen a Kaland, Játék, Kockázat könyvek hangulata jött elő, ami kiváló referencia. Sajnos ebből következik az egyik kritikám is, ugyanis a játékban nagyon sokszor vagyunk kitéve úgy a szerencsének (d6 dobás a történetkártyáknál), hogy a hősünk tulajdonságainak nincs rá befolyása. Ugye a KJK könyvekben a hős Ügyesség vagy Szerencse tulajdonságát tesszük általában próbára, itt a történet-lapoknál egyszerű d6 dobás eredménye határozza meg a végeredményt. Emelett azonban a hangulathoz hozzájárulnak a szöveges részek (események, történet-kártyák, hős-hátterek a szabálykönyvben és a mitológiai lények leírásai), a gyönyörű tábla, a kalandjaink helyszíne, az összes kép és rajz, valamint az egész játék színvilága. A történelmi és mitológiai ismeretek átadásának tökéletes példája, játékos formában ismereteket ad át, nagyon keveseknek sikerül ennyire elegánsan!

Maguk a játék-elemek szépek, de három olyan elem is van, amit én másként csináltam volna. A harci kártyákat nagyobb méretűre szabtam volna, mivel sokszor kézbe kell őket venni, építünk belőle paklit minden harcnál, egyszerűen kényelmesebb nagyobb lapokkal dolgozni (hozzáteszem, rendes felnőtt kezem van). Nem értem, hogy a pénzre miért nem a jól bevált pénzérmék lettek bevezetve, egyszerűbb, gyorsabb és jobb hangulatot biztosítanak, mint a csúszkák (szerencsére van itthon jópár járékból dénár, amit használhatunk). Végül a csúszkákon a jelölők nekem nagyon picik, könnyen elmozdulnak, ha a játékos nem figyel, ami eléggé megboríthatja a játékmenetet. Ezt a részét a játéknak házilag valószínűleg karakterlapokra fogjuk cserélni és ceruzával vezetjük a különböző értékeket. Mivel így a karakterlapnak nem kell egy postit-nél nagyobbnak lennie és hangulatban ad egy kis szerepjátékos jelleget, ezért nem érezzük problémásnak.

pic2763455

Fentiekhez kapcsolódik, hogy elképzelni sem tudom, hogy mibe kerülhet egy a BB-hez hasonló társasjáték elemeinek gyártása, hogyan lehet ezt kikalkulálni úgy, hogy a káposzta is megmaradjon és a kecske is jól lakjon. Kíváncsi volnék rá, mert biztos vagyok benne, hogy sok helyütt a kompromisszumok vezették a fejlesztőket.

Ahogy Feri is írja, nálunk is felmerült, hogy bizony, adja magát a kooperatív mód, ahol a hősök együtt nyomoznak a mitológiai lény ellen és közösen győzik őt le a játék végén. Így háttérbe szorul a “versenyfutás” is, ami most a játék fő eleme és a játékosok közötti kevés interakció miatt nekünk egy kicsit félreviszi az élményt.

A szabálykönyv egyébként kiváló munka, érthető, világos. Az akciók egyértelműek és imádom, hogy a táblán fent vannak: rögtön tudja a játékos, hogy mit és hogyan csináljon. (Jellemző, hogy Eldritch Horrorban nagyon sokszor kell elmagyarázni például az erőforrás beszerzése akciót, mire a játékos megérti és magától tudja használni.) A harcban egy kicsit furcsa, hogy ha a hős fegyvere bizonyos típusú lapokat ad, akkor bizony az őt támadó ellenfél ennek ismeretében nem biztos, hogy ilyen lapot fog kijátszani, házi-szabályként erősen gondolkodom rajta, hogy az ellenfél véletlenszerűen csapjon ki támadás kártyát, ha megnyeri a kezdeményezést és kap rá lehetőséget. Ugyanígy a harcot egy kicsit nehézkessé teszi, hogy a kalandozások közben felbukkanó ellenfelek (tehát nem a mitológiai lény) nagyon rövid ideig legyőzhetőek (2-3 kör áll rendelkezésünkre), ami oda vezet, hogy relatíve hosszú időnek érződik a harci paklik összerakása, ami után egy szemvillanás alatt véget is ér a küzdelem. Ezt úgy küszöböltük ki egy kicsit, hogy magát a kártyát használtuk referenciának és a sebzést észben tartottuk, az ellenfél statisztikáit nem vezettük a kis kártyán.

Ne tévessze meg az olvasót a fenti írás, melyben a hiányosságok talán nagyobb hangsúlyt kaptak, mint a pozitívumok! A Birodalom Bajnoka egy nagyon jó játék, jelen állapotában négy pontra értékelném az ötös skálán. Iskolás közönségnek már most is kiváló (főleg, ha figyelembe vesszük, hogy mennyi történelmi-mitológiai ismeretet is sikerült nagyon ízlésesen, finoman beépíteni a játékba), egy kis tuningolással (egy kiegészítőn keresztül) pedig simán a magamhoz hasonló öreg geekek számára is tökéletesíthető. Egyébként imádom a játékot abból a szempontból, hogy nagyon szépen bővíthetőnek ígérkezik, moduláris és a bennem élő játékfejlesztő boldogan agyal ezeken a lehetőségeken. :) Lesz egy-két háziszabályunk, de az alábbiakért biztosan szívesen kifizetném egy kiegészítő árát:

  • újabb kártyalapok (főleg esemény-kártyák és harci lapok, a változatosság végett)
  • kooperatív játékmód
  • olyan apró szabály-elemek, amik a játékosok közötti interakcióra lehetőséget adnak (csere-bere, kereskedelem, információk átadása, kombinálása, közös, hosszú távú mini-feladatok tapasztalati pontért, pénzért)
  • a hősök női változatai (ugyanilyen gyönyörű rajzokkal, új képességekkel)
  • nyomtatható karakterlapok
  • figurák (tudom, drága, de egyszerűen a hősök és a mitológiai lények ezekért kiáltanak :) szerencsére a tematikából fakadóan a wargame-es világból beszerezhetők).

pic2763458_md

Advertisements

What do you think?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s