Fata Morgana

A nyomdagépek dolgoznak, ahogy ezeket a sorokat írom. Hogyha nagyon menőn akarnám kezdeni, akkor azt mondanám, hogy a Fata Morgana ötlete Máté barátommal a viharban, egy jakuzziban izzadva, sört kortyolgatva született meg. A valósághoz talán közelebb van, hogy mindketten hosszú ideje foglalkozunk különféle játékok tervezésével, Máté a digitális vonalon, míg én különféle szerepjátékok és társasjátékok terén. Sokszor téma ez közöttünk, a sok frusztrációnk, a rengeteg megkezdett, félbehagyott projekt. Végül szó szót követett és eljutottunk oda, hogy akkor kezdjük el együtt, és a legfontosabb cél, ami előttünk lebeg, az a tényleges megjelenés lesz. 

Máté nagy rajongója a solo RPG játékoknak (Ironsworn, Starforged), én meg több szerepjáték-kiadványt is írtam már, szóval adta magát, hogy az első játékban ezt a két irányt ötvözzük. Egy olyan kiadványt akartunk készíteni, ahol a térképrajzolás és világ-, valamint történetalkotás élményét adjuk a játékosnak. Hogyha valaki ismeri a Gygax 75 kiadványt Ray Otustól, vagy a Dungeon23 challenge-et Sean McCoy irányából, akkor érthető az az irány, amit én hoztam be: vagyis, hogy olyan dolog készüljön a játék során, amit akár az asztalnál, szerepjátékozás alapanyagaként is lehet használni. 

Megadtunk magunknak egy csomó formai és technikai követelményt, mert tudtuk, hogy ezek fontosak ahhoz, hogy a célunkat elérjük. Így minimális eszközigényt, A5-ös (fanzin) formátumot képzeltünk el, egy olyan játékot, amit egyedül is lehet játszani, kreatív és mindketten a magunkénak érzünk. Csak hab a törtán, hogy Máté jelezte, hogy illusztrálni is szeretné a játékot, mert újra élvezi ezt a fajta alkotási folyamatot.

Mindannyian olvastunk próbáltunk mindenféle metódust a kreativitást ösztönző eszközökkel, ezeket próbáltuk úgy ötvözni, hogy azoknak is érdekes, játékos élményt adjon, akik most próbálnak ki hasonlót először. Kiskamaszok, akik történetírással, térképrajzolással múlatják az időt, veterán kalandmesterek, akiknek kell egy setting a következő kalandjukhoz, vagy épp kreatív írók, akik a fantasy novelláikhoz alkotnának környezetet. Ebben a metszéspontban ötvöztük a nagyon könnyed “szabályokat”, amik inkább útmutatók, úgy, hogy a Fata Morganával, két üres lappal, egy ceruzával és a kockakészlettel minden adott legyen, hogy az ember 2-4 óra játékkal elszórakoztassa magát.

Nem mehetek el szó nélkül amellett, hogy a fizikai megjelenés Petinek és a Dragonshopnak köszönhető, ő vállalta, hogy kiadóként ki is nyomtatja a füzetet, hogy ne csak – majd – digitálisan legyen elérhető. Meg persze vállalja a raktározást, a nyomdai ügyintézést, a postázást, szóval örök hála!

A kezdetben tervezett két-három hónapos időtávot egyébként nagyrészt sikerült is tartanunk, a vége húzódott el a nyomdai előkészítéssel, egyeztetéssel, meg persze csak belecsúsztak más projektek is. Nagyon tanulságos időszak volt, és még nincs vége. Jövő év elején elérhetővé tesszük a játékot elektronikus formában is, és ha minden jól megy, angolul is elérhető lesz (pdf-ben) az itch.io oldalon. Addig is, ha tehetitek, próbáljátok ki, meséljetek, hogy tetszik? 

What do you think?